Människobränslet tycks vara ett mysterium. Bästa sättet att hitta rätt är egentligen väldigt enkelt. Lyssna på kroppen. Tarmfunktion, hud, hår, naglar, rörlighet, sömn, immunförsvar, energi, livsglädje osv. Kroppen talar alltid sanning. Minsta obalans är en kärlekshandling som ger mig en möjlighet att finna det som ska förändras. Alla former av allergier, övervikt och ”utslag” på kroppen är de första positiva tecknen på att något bör förändras om jag inte vill skapa sjukdomar som presenterar sig i sin helhet längre fram i livet.

Istället för att ta hand om de första tecknen och tillsätta det saknade bränslet, så blir vi rådda att sopa obehagen under mattan. Trycka in dem i kroppen och där inne låta dem bygga upp obalanser som vi ser som naturliga sjukdomar, när de dyker upp i framtiden. Hade jag inte haft ögon att se med hade jag antagligen tyckt det var bra att trycka in obehaget. Men då jag inte längre kan lura mig själv, så ser jag tydligt att trots alla år av forskning, vaccinationer, mediciner, goda råd från myndigheter och icke brist på mat, så försvagas mänskligheten. Jag kan inte blunda för att sjukdomarna drar sig allt längre ner i åldrarna.

Förändringen som skedde i min kropp, då den plötsligt fick tillgång till de 250 olika näringsämnen i Morindas Noni var mitt livs största ögonöppnare. Det gjorde att jag ville lära mig mer.

Dieter som kommer och går som modeflugor har aldrig intresserat mig. Jag ville ha något mera hållbart. Jag ville veta vilket bränsle som människokroppar behöver. Att jag inte kan få det via maten visade Morindas noni mig. Reparationen som aktiverades i min kropp då jag började dricka juicen kunde jag inte förneka. Mitt sökande efter bränsle utanför ICA:s matsortiment påbörjades.

Det första jag  förstod att jag behövde tillsätta utöver Morindas noni, i min dagliga kost var

OMEGA 3

Balansen mellan Omega 3 och Omega 6 har helt spårat ut. Dagens kost innehåller 20 gånger mer Omega 6 än våra förfäder fick. Parallellt har Omega 3 i kosten blivit mindre. Vid för mycket Omega 6 tickar åldrandeprocessen snabbare. För mycket Omega 6 ökar också inflammationer.

Vill man minska Omega 6, bör man bl.a undvika all raffinerad fabrikstillverkad mat. Liksom bacon, griskött bröd samt alla former av margarin. SMÖR och BREGOTT är det som gäller. Att chips inte bör ingå i födan är en självklarhet.

Omega 3 behövs för att bygga upp hjärnans celler. Det är också viktigt för nervsystemet samt är det inflammationsdämpande. Därför tillsätter jag Omega 3 kapslar i min dagliga kost. Eller kallpressad linfröolja.

Omega 3 från maten får jag via HAMPAFRÖN, VALNÖTTER, PUMPAKÄRNOR, KOKOSFLINGOR och ibland FET FISK. Enligt Livsmedelsverket finns det tillräckligt med Omega 3 i maten. Men inte för mig om jag ska må optimalt. Det gäller att själv uppleva skillnaden.

Brist på Omega 3 och överkonsumtion av Omega 6 kan bl.a visa sig som astma, eksem, allergi, reumatism och inflammatoriska tarmsjukdomar. Huden kan bli torr, liksom hårbotten, även håravfall kan vara ett tecken.

Brist på Omega 3 kan också orsaka blodproppar. Omega 3 gör blodet mera lättflytande, kan ha samma effekt som blodförtunnande mediciner. Före operation ska man därför inte ta Omega 3.

Vid sjukdom och stress förbränner kroppen extra mycket Omega 3.

 

D-VITAMIN

Min nyfikenhet växte. Kanske kunde jag höja energierna ytterligare om jag tillför något mer. Vad som stod på tur var D-vitamin. Enligt Livsmedelsverket är detta inte heller något som vi behöver något extra av. Enligt dessa myndigheter ska vi som vanligt vara mycket försiktiga att ta extra tillskott. Trots att vi lever i solfattiga Norden, rekommenderas vi samma mängd D-vitamin som i södra Europa. Sanningen är den att de flesta svenskar lider av D-vitaminbrist. Mer och mer tyder på att D-vitaminbrist spelar en stor roll i de flesta sjukdomar.

Infektioner, cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, MS, schizofreni, benskörhet, autism, övervikt, värk, fibromyalgi, vinter- vår- och äldre-depression, name it, även barnlöshet kan bero på D-vitaminbrist. Låga halter av D-vitamin kan fördubbla risken för Parkinson och Alzheimers. Mängder av forskning finns, som inte stöds av läkemedelsforskare. Av den anledning är det många läkare som inte har kunskap om detta.

Nyare forskning har visat att immunförsvaret inte kan aktiveras om man har låga halter av D-vitamin i kroppen.

Vid D-vitaminbrist kan kroppen inte ta upp kalcium.

Det finns också studier som visar att det som vi kallar SBS Shaken Baby Syndrome kan vara en sjukdom – kongenital rakitis. Det betyder att mamman sannolikt haft grav D-vitaminbrist, vilket gjort att fostrets skelett blivit skört och skadan kan ha uppstått vid förlossningstillfället. Barnet kan också utveckla autism om mamman lider av D-vitaminbrist.

Trots all modern forskning på D-vitamin läste jag i kommersiell media, helt nyligen att njurarna kan ta skada av D-vitamin. Det är inte lätt att vara människa, när de som man förväntar sig av ska ha kunskap om vilket bränsle som gäller för en människokropp, har olika meningar.

VAD SKA MAN TRO?

ATT UTVECKLA SIN INTUITION OCH LITA PÅ VAD MAN SJÄLV KÄNNER, KAN JAG VARMT REKOMMENDERA. KROPPEN LJUGER INTE. Medan informationen vi får från kommersiell media, kan vara livsfarlig att lita på. Allt mer tyder på att den drivs av stora penningstarka företag, som vill ha ut så mycket som möjligt av oss. Av den anledningen lyfts inte denna icke kommersiella forskning fram i medier. Men den finns tillgänglig, till den som vill lära sig mer.

Moderna studier visar att optimala D-vitaminnivåer stärker immunförsvaret och skyddar mot inflammationer och demensutveckling. D-vitamin stärker skelettet, kan ge cancerskydd, förbättrar muskelstyrka och rörlighet hos äldre. Stärker immunförsvaret och påverkar humöret till det positiva.

D-vitamin kan vara nyckeln till kroppens immunförsvar samt reglering av cell- och hormontillväxt.

Livsmedelsverket D-vitamin-nivåer kan sägas vara föråldrande. De baserar D-vitaminet på vanliga kostintag. Den rekommenderade mängden D-vitamin hindrar att vi drabbas av ”engelska sjukan.” För något år sen höjde dock Livsmedelsverket den rekommenderade mängden till 400-800 enheter dagligen. Men fortfarande på tok för lågt om man ska hålla sig i god form. Jag väljer ett dagligt intag på 5.000IE, största delen av året.

2.000 IE får vi genom att äta 350 g FET FISK. 35 ägg. 13 liter LÄTTMJÖLK eller 500 g MARGARIN per dag.

15 – 30 minuter i bar hud i stark sol, mitt på dagen, i mitten av maj till ca mitten av augusti  ger runt 10.000 IE.

I Norden är det inte enkelt att bilda D-vitamin. Det är en ytterst kort tid på året begränsat till ett par timmar per dag som kroppen kan bilda det åtråvärda D-vitaminet. Solen behöver också naken hud. Hur ofta får den det?  Dessutom hindrar solskyddsfaktor kroppen att tillverka D-vitaminet. Som inte det är svårt tillräckligt att bilda D-vitamin är många rädda för att vistas i solen. Själv älskar jag solen, men dricker extra mycket noni under sommarmånaderna för att skydda kroppen från brännskador. Detta är min egen upptäckt. Givetvis är brännskador inte bra.

Överdosering lär inte vara enkelt. I kända rapporter av D-vitaminförgiftning har man tagit minst 30.000 E dagligen under en tid.

Äldre förlorar förmågan upp till 75 % att producera D-vitamin. Likaså människor omgivna av fett.

Jo Goodhew, biträdande hälsominister i Nya Zeeland, bekräftade ett hälsoprojekt i Mid Central distriktet. 2010 uppmanades alla läkare i distriktet att skriva ut D-vitamin till äldre. Antalet akuta sjukhusbesök till följd av fallrelaterade frakturer sjönk med 32 %. Också minskat behov av läkemedel, sjukgymnastik och rehabilitering sparade ansenliga summor till distriktet. Det är ett bra exempel på att förbättra livskvalitén för äldre.

D-vitamin tar jag på  morgon.

D-vitamin hämmar magnesiumupptaget.

Ju mer jag lär mig desto mer intressant blir det att ha koll på vad jag stoppar i mig. Aldrig någonsin har det varit så roligt. Efter att jag märkt en skillnad har betydelsen av vilken mat och vilket kosttillskott jag stoppar i mig fått en mening. Att jag fått lära mig att tänka om helt och hållet är en utmaning som attraherar mig.

 

PROTEINER

Som vegetarian får jag ofta frågan. Hur får du i dig protein? Jag vet att Morindas noni ger mig arton av de tjugo viktigaste aminosyrorna. Andra KÄLLOR TILL PROTEIN ÄR BÖNDER. ÄRTOR. LINSER. FRÖER. NÖTTER. KVARG. Hampafrö är också en rik proteinkälla, liksom parmesanost. Efter träning tar jag Morindas RAPID FUEL. Alltså inget problem med proteinerna. Troligtvis är proteiner det enklaste att få i sig via maten.

Ett större problem är att många får i sig allt för stora mängder av mindre bra proteiner. Det kan leda till obalanser. Både kött och mjölkprodukter har höga värden av det farliga proteinet.

Vid njurproblem ska man vara försiktig med proteinintaget. Det kan förvärra tillståndet.

Dessutom visar forskning på att proteinrik kost från djur kan fyrdubbla risken för cancer.

Problemet är att det kan ta åratal innan man märker att man äter fel. Eftersom man ignorerar signalerna som kommer på vägen. Ett organ lär vara skadat till 65 % innan det visar sig som en sjukdom. Att äta fel i femtio år är ingen konst. Människokroppen är fantastisk.

Proteiner tycks vara det som människor fokuserar på. Som om det vore det enda bränslet av vikt. Därför ställer jag ibland motfrågan.

 

Hur får du i dig MAGNESIUM?

EFTERSOM MAGNESIUMBRIST TROLIGTVIS ÄR DEN VANLIGASTE BRISTEN. 90 % AV BEFOLKNINGEN KAN HA MAGNESIUMBRIST. ÄVEN DE SOM TAR MAGNESIUM SOM KOSTTILLSKOTT KAN LIDA BRIST.

De vanligaste magnesiumpreparaten på apoteken är magnesium-hydroxid eller magnesium-oxid. Sämsta preparatet är Emgesan. Detta skriver ofta läkare ut. Emgesan har extremt låg biotillgänglighet. Kroppen har svårt att ta upp dem. Ska magnesium fungera behövs fria magnesiumjoner.

Många läkare kan för lite om begreppet biotillgänglighet. Läkarundervisningen om spårämnen har brister och borde bli betydligt bättre, säger DOCENT RUNE ELIASSON. Han har forskat mycket i ämnet. Han säger bl.a att i de sju vårdprogram han läst om benskörhet nämner man överhuvudtaget inte magnesium. Doktorn har ingen eller ringa kunskap om denna metalls essentiella betydelse för hälsan, säger han.

Fettrik mat ökar förbrukningen av magnesium. Liksom kalciumrik kost, stress, alkohol, läsk, kaffe, svart te, coca-cola och vätskedrivande medel. Låg sköldkörtelaktivitet, kronisk smärta driver också ut magnesium. Diabetespatienter har en ökad utsöndring av magnesium, vilket aldrig eller sällan uppmärksammas av läkare.

Vid hård träning försvinner magnesium. Kraftig svettning vid maraton eller hårda motionspass kan farligt utarma magnesiumnivån, medan kalciumet stannar kvar. Detta kan orsaka darrningar, matthet. Också kramper och död.

Med för låg magnesiumnivå drar musklerna ihop sig och släpper inte taget. Samma sak kan hända  hjärtat, det krampar. Hjärtattack enligt läkarna. Magnesium får hjärtat att koppla av. Detsamma sker vid astma, luftrören drar ihop sig.

Svettningar som drabbar en del kvinnor kan bero på magnesiumbrist. Liksom sömnstörningar, panikattacker, värk och depression. Tar man sojaprodukter för att lindra besvären, förlorar man än mer magnesium.

Själv har jag sluppit dessa svettningsattacker och andra obalanser som drabbar en del kvinnor, i det som man kallar övergångsåldern. Tidigare har jag trott att det var ärftligt eller handlat om tur. Nu vet jag. Jag har haft tillräckligt med magnesium i kroppen. Min kropp har inte behövt visa mig att min magnesiumnivå är för låg. Som jag ofta säger. Allt som sker är gott. ALLT SOM VI UPPLEVER SOM NEGATIVT VILL BARA TALA OM ATT NÅGOT BEHÖVER LÄGGAS TILL, MINSKAS NER ELLER TAGAS BORT.

Magnesium minskar risken för cancer.

Magnesiumöverskott orsakar ingen skada, överflödet utsöndras ur kroppen.

Om en patient uppsöker läkare för oregelbundna hjärtslag kommer doktorn med all sannolikhet inte att undersöka magnesiumbrist. Det ingår inte i rutinerna.

Grav magnesiumbrist ökar risken för diabetes.

Låg magnesiumhalt kan vara troligaste orsaken till benskörhet. Magnesium driver kalcium ut från skelettet som avlagras i vävnaderna. Det kan leda till att organ, vävnader och leder förkalkas. I värsta fall också hjärnan.

Vid sviktande tarmfunktion är magnesiumbrist den vanligaste orsaken.

Magnesium är viktigt för alla cellens funktioner, normal hjärtfunktion, skelett, immunförsvar,  sockeromsättningen och tandemalj. (elfenben består till stor del av magnesium) Mjölk innehåller åtta gånger så mycket kalcium som magnesium och skapar därför stor magnesiumbrist.

Symtom på magnesiumbrist kan vara ständigt chokladsug, PMS besvär, migrän, krypningar i ben och händer, urinvägsinfektion, inlärningsproblem, trötthet, håglöshet, diffus huvudvärk, muskelkramp, speciellt underben,  oregelbunden hjärtverksamhet, sömnproblem, stela muskler i nacke och rygg, tics, hicka och morgonstelhet.

Magnesium bör inte tas samtidigt som antibiotika och vissa cytostatika. Det bör gå två timmar mellan.

MAGNESIUM FINNS I bl.a ALGER. PUMPAFRÖN. MINERALSALT. VETEKLI. TORKADE LINFRÖN. MANDEL. JORD- HASSELNÖTTER. BANAN. KOKTA ÄRTOR. MORÖTTER.

Magnesium finns i noni. Men jag har ändå valt att tillsätta extra magnesium i min dagliga kost. Life Hälsokost rekommenderade  Solgars Magnesium Citrate. En av de få, i deras sortiment som  kroppen kan ta upp.

Annars föredrar jag Holistic. De har rena bra produkter.

Precis som i maten, finns en uppsjö av ”hälsokost” som inte är naturlig och som på sikt skadar.

Magnesium tages med fördel på kvällen.

Kalcium samverkar med magnesium och bör tagas tillsammans.

 

BAS-BALANS

Syra-bas-balansen är en av kroppens viktigaste jämvikter. Varför har ingen talat om det för mig? Varför har jag bara fått höra att min kropp klarar sig genom att äta ”vanlig” mat.

Av den anledningen är de flesta människor försurade. Fler och fler hälsoexperter har kommit fram till detta. Människan är lika försurad som sjöar och jordar.

Därför tillsätter jag Holistic BasBalans. Noni är basisk, men jag har ändå valt att supporta systemet med mer bas. För hur kul är det att springa omkring likt en försurad sjö?

Vårt Ph-värde är helt enkelt för lågt. Det blir det genom maten vi äter.

Det är enkelt att själv mäta Ph-värdet med Ph-stickor från apotek. Min sticka blir basiskt blåfärgad. Det var den inte förstagången jag testade.

Sjuka människor har oftast syra-överskott. Speciellt diabetiker och magsårspatienter. Vid syra-överskott ökar risken för insulinresistens.  Njurarna blir ansträngda vid syra-överskott. Reumatiska sjukdomar och åderförfettning kan också uppstå. De flesta sjukdomar påverkas positivt av att göra kroppen mera basisk.

Tecken på försurning kan bl.a. vara tarmbesvär, förstoppning, gallsten, trötthet, högt blodtryck, stroke, övervikt, astma, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, för tidigt åldrande.

Försurning av kroppen kan innebära att upptaget av syre minskar. Syrebrist hos celler är en grogrund för cancer. Dr Otto Warberg fick NOBEL-PRIS för denna upptäckt. Det finns studier som visar att CANCER KAN INTE UPPSTÅ I EN BASISK KROPP.

Försurad mat skapar en perfekt miljö för virus, parasiter och svamp att växa i. Det finns forskare som starkt misstänker att cancer är en svamp.

Istället för att vidareutveckla och göra mer studier på denna upptäckt, tar man läkarlegitimationen från de svenska läkare som är inne på denna linje. Utan någon större publicitet i kommersiell media behandlar bl.a italienska Doktor Simincini sina cancerpatienter med bikarbonat. Vilket är helt utan biverkningar för patienten. Dessutom mycket billigare.

Att tillsätta 1 tsk BIKARBONAT i ett glas vatten, varje dag för att göra kroppen mera basisk, kan vara en skillnad på liv och död.

75 % av kosten bör vara basisk. Men så ser inte verkligheten ut. Maten vi äter är övervägande syra-bildande.

BASISK MAT ÄR. De flesta GRÖNSAKER, speciellt bio-odlade. (grönsaker som odlas med konstgödsel får förändringar i näringsvärde och syrabasbalansen) SVAMP. CITRON. GRAPE. Algen CHLORELLA. TORKADE FIKON. RUSSIN eko. TORKADE NYPON. MELON. VITLÖK.

Bäst är grönsaker som växer ovan jord.

OBS. Då man kokar grönsaker lakas basen ut i kokvattnet, medan syrorna stannar kvar i det kokta. Basbildande grönsaker omvandlas då till syrabildande. Att använda kokvattnet är en bra idé.

Frukt kan inte jämföras med grönsaker. Frukt innehåller socker. Vid diabetes eller om man vill gå ner i vikt, ska man äta så lite frukt som möjligt.

OBS!!!  FRUKT SOM PLOCKAS I OMOGET TILLSTÅND OCH FÅR EFTERMOGNA ÄR SYRABILDANDE. GÄLLER OCKSÅ TOMATER.

Joniserat vatten bra. Ångkokt bra.

Fysisk träning är bra, då svetten som lämnar kroppen är sur.

Stress, ilska, ångest höjer syra-halten. Man blir SUR.

VARMT VÄDER – BASISKT. Kallt väder – Surt. Inte konstigt att jag mår så himla bra i värme.

Kött. Fisk. Ägg. Ost- Socker. Sojaprodukter. Mjölkprodukter. Havre. Ris. Brysselkål. Paranötter. Jordnötter. Katrinplommon, Tranbär, Plommon. Kaffe. Svart te. Saft. Läsk. Alkohol. Läkemedel. ÄR SYRABILDANDE.

Det hade varit lättare att vara människa om man redan vid tidiga år, fått en ordentlig utbildning i vad man behöver tillsätta för att få kroppen att fungera så bra som möjligt. Definitivt hade det varit bra om man fått lära sig vad man INTE ska äta och dricka. Tydligen ligger detta inte i myndigheternas intresse. Snarare gör de vad de kan för att fel-orientera oss. Butikerna har full tillåtelse att inte bara sälja utan också kalla det mat, det som ligger på LIVSMEDELSBUTIKERNAS hyllor.

”Mat” som försurar, gör oss sockerberoende  och förgiftar våra kroppar och som har ett nästintill obefintligt näringsinnehåll, det är det som kallas mat. Det som GÖR OSS SJUKA.

Vad kroppen behöver är ett väl anpassat människobränsle.

I mitt sökande efter rätt bränsle har jag också funnit

 

MSM / METYL SULFONYLMETAN

Jag ska erkänna att jag hade ingen aning om att min kropp också är uppbyggd av MSM. Så  lite kunskap om mig själv och vad jag är uppbyggd av hade jag för bara något år sen. Nu vet jag att detta ämne finns i varje cell i min kropp, med högsta koncentration i leder, muskler, hår, hud och naglar.

Långt mindre visste jag att jag också behövde tillsätta MSM till min kost varje dag för att upprätthålla optimal hälsa. Kroppen behöver MSM för att skapa nya celler. Ett dygnet-runt jobb. Finns inget svavel blir bygget därefter.

MSM behövs till det mesta. Bl.a. behövs det för att mjuka upp cellerna. Med åldern stelnar cellväggarna. Med svavel blir cellmembranet blir mer elastiskt och genomträngligt och kan bättre ta upp näring och syre. Det kan också lättare transportera bort slaggprodukter. Det behövs i produktionen av hormoner och immunglobulin. Många av B-vitaminerna är beroende av organiskt svavel. Svavel ger elasticitet och behövs för att reparera nya och gamla skador.

Vid optimal mängd MSM ökar blodcirkulationen och man höjer mjölksyratröskeln.

Svavel är en viktig del av kollagen (bindvävsprotein) främst keratin (hornämne) som bygger upp hår, hud, naglar, brosk, senor, bindväv, muskler, skelett samt hovar och päls på djur.

Modersmjölk innehåller hög halt av MSM, såvida inte modern lider brist på MSM själv. Barnet kan då få näringsbrist och kan utveckla allergi.

Levern behöver svavel, brist kan visa sig i form av astma och allergi.

Sjukvården skulle spara mycket pengar om de rekommenderade MSM till allergi och astma patienter.

Symtom på MSM-brist kan vara: PMS. Akne. Svamp. Candida. Parasiter. Allergi. Astma. Ryggvärk. Skört hår. Håravfall. Hudutslag. Sköra naglar. Dålig hy/hud.  Muskelvärk. Träningsvärk. Depression. Tarmproblem. Minnesförlust. Diabetes 2. Inflammation. Matsmältningsproblem. Reumatism. Dåligt immunförsvar. Artros. Benhinneinflammation. Tennisarmbåge. Benkramper. Gikt. Torrsprickor i huden. Grå o grön starr. Halsbränna. Förslitningsskador.

Svavelbristen beror på konstgödningen. Man tillsätter inte mineraler i den utsträckning som Jorden behöver och som vi behöver.

Åkrarna innehåller ca 85 % mindre mineraler idag än vad de gjorde för hundra år sen. Det är också en bidragande orsak till varför sjukdomar ökar.

De få mineraler som finns i maten förstör vi då vi värmer och upphettar den.

MSM i pulverform utrört i vatten är lätt för kroppen att ta upp.

Svavel bildas av mikroorganismer i oceanen som omvandlar organiskt svavel till ett mer lättflyktigt svavel som stiger upp ur oceanen i form av gas. Det samlas i molnen och faller till Jorden i form av snö och regn. Det är i första hand svavlet som gör att moln, is och snö ser vitt ut.

MSM utvinns från pappersindustrin. Den välgörande effekten upptäcktes för att pappersarbetare på ett stort pappersbruk i USA sällan drabbades av allergier. Skadade de sig eller hade smärtor, smetade de på sig den svavelluktande pappersmassan och skadan, smärtan läktes snabbt.

Det finns inga rapporterade kontraindikationer när man tar mediciner. Däremot kan man ofta dra ner på medicinen när man använder MSM parallellt med medicinen.

Överflödigt svavel utsöndras ur kroppen inom 24 timmar. MSM är ett av de minst giftiga ämnen som finns i naturen. Det finns inga biverkningar.

Morindas noni har samma egenskaper. Men jag känner att jag vill supporta också här. Liksom noni har MSM också en uppgift att avgifta på cellnivå.

Jag tar ett par teskedar varje morgon av ION Silvers MSM. MSM tas bäst upp med C-vitamin.

 

C-VITAMIN

Det var njurläkaren Susanne Humpries som fick mig att känna betydelsen av C-vitamintillskott.

C-vitamin stöder kroppens egenläkande förmåga. Kroppen behöver stora mängder C-vitamin för att påskynda ett tillfrisknande. Gäller ALLA sjukdomar.

Enligt S. Humpries är det vid sjukdom omöjligt att få i sig tillräckligt med C-vitamin via maten. Det är ett stort problem att sjukhusen i princip struntar i betydelsen av C-vitamin. Inlagda patienter har oftast extremt låg halt av C-vitamin.

Humpries privata mottagning har två patientkategorier som dominerar. Diabetiker och hypertoniker. De har lägre C-vitamin-nivå än friska. Dessa patientkategorier svarar väldigt bra på tillskott av C-vitamin. Hjärtats blodkärl och vävnader kan helas med tillskott av C-vitamin. C-vitamin slår mot inflammationer. Hjärt- och kärlsjukdomar är inflammatoriska.

C-vitamin är viktigt för fostret. Ett foster vars enda uppgift är att växa kräver stora mängder C-vitamin. Mamman kan dräneras. Vissa läkare rekommenderar C-vitamin tillägg. Höga C-vitamindoser motverkar gulsot.

Frukt och grönt innehåller inte längre den mängd C-vitamin som vi behöver. Alla mår bra av tillskott.

Dr Humpries säger också att myten om att större mängder C-vitamin är dyrt urin som kan ge njursten stämmer inte med verkligheten. Dr Humpries tar själv 2-4 g/dag. Större mängd vid resor, stress och sjukdom.

Jag följer hennes råd.

Vid och efter sjukdom kan man behöva ytterligare mer kosttillskott. Även då man blir äldre behöver kroppen mer.

GLUTAMIN är också ett bra tillskott som man kan behöva ibland. T.ex efter sjukdom. Då kroppen är dränerad på detta ämne. Det hjälper också kroppen att bli basisk. Dessutom är det ett bra bränsle till hjärnan. Bra vid uppsvälld mage. Har en läkande effekt på tarmen.

Symtom kan vara alkoholism, mentalsjukdom, koncentrationsproblem, autism, depression, Parkinsons, anorexi, sötsug, tarmproblem, allergi.

KOKOSOLJA tillhör också mitt dagliga bröd. Det fanns en tid då myndigheterna varnade oss för mättat fett. Den tiden är förbi. Ingen lyssnar till de råden längre.  Kokosfett är 100 % mättat. En perfekt energikälla. Läkande och nyttig.

Ett perfekt smörjmedel till hjärnan och mycket mer. T.ex bra för ämnesomsättningen. Kokosolja gör ett lika gott arbete invändigt som utvändigt.

Dessutom är det den bästa hårinpackning jag någonsin haft. Den är min rengöringskräm. Blandat med MSM eller bikarbonat får den en skrubb-effekt. Perfekt till tandkräm med MSM eller bikarbonat och underbar som hud-massageolja.

Jag har definitivt inga knakande leder.

Det finns många rapporter om hur kokosolja hjälpt personer med minnessvårigheter. I USA har man börjat ge Alzheimers-patienter kokosolja, med mycket goda resultat. Kokosolja skapar bra förutsättningar för hjärnan att läka och förbättras.

Vill man minska ner på socker kan man börja med kokosolja en vecka innan man tar bort sockret. Ät minst 2 tsk per dag. När sockersuget sätter igång, ta några extra skedar olja.

Alla mår bra av ett dagligt intag av kokosolja.

Det kan låta som en snårig djungel, då allt kommer på en gång. Det är lätt att se kosttillskott som en extra utgift. Tills man upptäcker att det handlar om att byta ut den befintliga maten mot något annat. Man ändrar helt enkelt varorna i matkorgen. Plockar bort det som inte kroppen mår bra av. Lägger till det som är bra.

Förändring kan vara en lång process. Jag ändrade verkligen inte allt över en natt. Allt har sin tid. Första steget för mig var att inse att allt som går genom min mun, påverkar min kropp. Mitt liv. Därefter erövrade jag ny kunskap. Tog reda på vad jag eventuellt behövde tillföra, ta bort, lägga till eller minska ner i min dagliga kost. Sen kom dagen då jag kunde uppleva förändringen. Kroppen började tala. Det var då jag kände att jag var på rätt väg.

Men kroppen behöver inte bara föda. Fysisk aktivitet är lika viktigt. Liksom att bygga muskler. Vatten att rengöra sig med och god sömn.

Avkoppling varvat med aktivitet. Kärlek. Beröring. Skratt. Musik. Yoga. Konst. Dans. Meditation. Promenader. Allt som ger livet glädje. Att göra det som man brinner för ger mycket positiv energi.

Men om jag nu ska fokusera på det som ska gå genom munnen och det som vi kallar den dagliga födan. Då är det så mycket färska grönsaker som möjligt, som gäller. Helst det som växer ovan jord och är ekologiskt odlat, i sitt naturliga tillstånd. Min riktlinje är AGE-sänkande mat. Advanced Glycation Endproduct.

Bröd, mjöl och pasta, ja gluten, är nästan helt borttaget från min kost. Sockermängden är kraftigt reducerad.  Genom att plocka bort halv- och helfärdiga produkter får kyl, frys och skafferi ett annat innehåll. Köttet är borta sen fjorton år tillbaka. Fisk och skaldjur äter jag vid speciella tillfällen. Stekt och grillat är obefintligt, liksom mejeriprodukter. 40 %-ig vispgrädde, smör och Bregott är det som gäller. Ost är min svaghet. Men jag har inte längre något behov att överkonsumera dessa.

När jag tillreder mat gör jag det som en kärlekshandling. Under tiden jag tillreder maten, fyller jag mig med tacksamhet över att ha tillgång till mat. Genom det skapar jag in mer i mitt liv som jag kommer att känna tacksamhet för. Dessutom blir maten mera hälsosam. Överhuvudtaget ser jag tillredningen av mat som en kärlekshyllning till livet. Det har en mening. Utan bränsle är vi inget.

Med min nuvarande kost är jag aldrig hungrig mellan måltiderna. Känner aldrig något sug efter ”något.” Kroppen saknar ju inget och behöver inte skrika efter ”något.”

Jag börjar alltid dagen med ett snapsglas fyllt med Morindas noni MAX och 1 tsk bikarbonat i ett stort glas vatten.

Till FRUKOST tar jag gärna lite pressad citron i ljummet vatten eller pressad grapefruktjuice. Därefter fröer. En blandning av solrosfrön, bovete, sesamfrö och physalis eller linfrön som får svälla i lite vatten eller yoghurt. Blandas med ekologiska russin eller torkade aprikoser. Samt ett ägg.

Därefter 2 msk MSM i ett stort glas vatten (tas med fördel på morgon, då det ger energi)   –    1 st 5.000 IE D-vitamin   –    1 st Omega 3 kapsel    –        5 ml Holistic C-vitamin I ett stort glas vatten.  Då får jag också i mig en stor del av det viktiga vattnet.

Därefter smörjer jag mig invändigt och utvändigt med kokosolja.

LUNCHEN börjar jag gärna med en mixad fruktjuice, väljer efter säsong. Därefter lite frukt i proteinrik kvarg, blandat med sötmandel, pumpafrön och valnötter. Toppad med en tesked hampafrön. Jag äter aldrig mer än tre frukter per dag. Köper aldrig dyra bär som inte ger mig något tillbaka.

Alt. Scrumbled eggs på en grönsalladsbädd toppade med hampafrön, sötmandel, valnötter och pumpafrön.

Alt. ekologisk havregröt med quiona. Blandat med banan, lingon (från i somras) granatäpplekärnor (när de har säsong och är billiga), russin, torkade aprikoser eller vad som finns tillgängligt. Toppas med lite hampafrön.

Alt. En tallrik med ägg. sallad, böner, mandel, valnötter och hampa.

Lunchen avslutar jag gärna med en skiva av ”Ingas frö-bröd” och en ostskiva samt en kopp kaffe smaksatt med en matsked kokosolja.

KVÄLLSMATEN inleds oftast med två drinkar. Den första är ett litet glas med en tsk GURKMEJA och lite ekologisk svartpeppar utrört i vatten. Man vänjer sig.

Drink nr två. Kan vara morotsjuice med ingefära. Rödbetsjuice med ingefära. Spenat och avokado. Vitkål med ingefära och äpple. Men jag vill helst ha grönsaksjuicer på kvällen. Undviker frukt kvällstid, då den kan jäsa i magen.

Råa grönsaker kan man variera med i det eviga. Det är både roligt och utmanande.

Pasta, ris och potatis är utbytt mot quinoa. Det är min favorit, då jag känner hur bra kroppen mår av det. Den kan jag variera i det oändliga.

Medelhavsinriktad quinoa med ruccolasallad, torkade inlagda tomater, färska tomater, bönor, riven parmesan, oliver och basilika.

Alt. Quinoa med rå-hackad grönkål eller broccoli toppad med grekisk joghurt smaksatt med tryffelsalt och pressad vitlök samt stekt halloumi- eller fetaost.

Alt. Quinoa linser, gröna ärtor, olika baljväxter, skurna torkade aprikoser, halloumi samt riven rödbeta blandad med joghurt smaksatt med salt och vinäger.

Alt. Ett fat med olika gröna baljväxter, toppad med skivad rödlök, fetaost, pumpafrön och en dressing på citron och olja.

Någon gång blir det pasta med ost- lax- eller tomatsås, då  njuter jag av det. Eller en vegetarisk hamburgare med något så onyttigt som grillade grönsaker. Det kan bli en och annan fiskrätt. Jag gillar att göra grönsakssoppor samtidigt som jag är medveten om att en hel del av näringen försvinner. Men det är helt ok eftersom jag har börjat lära mig lite om hur människobränsle fungerar och har min kropp att lyssna på.

Den nyttiga avokadon ingår gärna i min dagliga kost, om den bara är ok. Sverige importerar tyvärr en tråkig typ av detta fantastiska bär eller som den också kallas, frukt.

Efter middagen 1 st Omega 3 kapsel    –    2 st Solgars Magnesium Citrate

En sen kopp kvällskaffe med en liten bit onyttigt unnar jag mig också, då jag känner för det.

Före sängdags blir det ett glas vatten med BasBalans. En liten snaps av ION Silvers kolloidala silver och en snaps av Morindas noni MAX.

På det sover jag gott och jag är aldrig hungrig.

Recept på Ingas glutenfria frö-bröd (detta goda, nyttiga bröd plockade Inga från Yngsjö upp som en överraskning då vi på väg till Hawaii mellanlandade på en flygplats någonstans i världen, för en del år sen. Det har sen dess varit mitt favoritbröd)

2 dl solroskärnor, 3 dl pumpafrön, 2 del sesamfrön, 2 dl linfrön, 3 dl mald sötmandel. Röres tillsammans. Tillsätt 1 dl rapsolja. 2 tsk salt. 5 ägg. Blandas väl. Lägg ett bakplåtspapper i en brödform. Sleva över blandningen. 1 timma i 160 grader.